Header-Slapende Baby Dons.jpg

“Oh, no! Zwangerschapsstriemen”

Zwangerschapsstriemen kunnen een van de bijwerkingen zijn van een zwangerschap die niet zomaar verdwijnen als de baby geboren is. verloskundigenVele moeders hebben er last van en vechten na de zwangerschap nog met deze veranderingen. In dit artikel vertellen wij hoe zwangerschapsstriemen eigenlijk ontstaan en we geven je handige tips over hoe je ze kunt verminderen.

Hoe ontstaan zwangerschapsstriemen?

Wanneer de huid snel moet groeien, dan kan er schade ontstaan. Dat gebeurt niet alleen tijdens een zwangerschap maar het kan ook in de puberteit en bij sterke gewichtstoename gebeuren. Vaak zijn de heupen, buik en de boezem het meest getroffen. De strepen ontstaan door het uitrekken van het bindweefsel. Daardoor kunnen ook de daaronder liggende bloedvaten blauw- of roodachtig doorschijnen.

Hoe kan je zwangerschapsstriemen voorkomen?

Tenzij de juiste voeding en een goede huidverzorging een bepaalde invloed hebben, speelt toch je genetica de grootste rol. Je aanleg met betrekking tot je bindweefsel is de belangrijkste factor. Niettemin is het altijd raadzaam je bindweefsel te versterken en je huid goed te verzorgen om zwangerschapsstriemen zoveel mogelijk te beperken. Wij hebben vijf belangrijke tips voor het voorkomen van zwangerschapsstriemen voor je verzameld.

  • Voldoende water drinken

Voldoende water drinken is cruciaal voor een gezonde huid en bindweefsel. Doe het daarom rustig aan met koffie en zwarte thee en drink veel water en ongezoete vruchtenthee. Drink tenminste twee liter per dag. Vind je het moeilijk om veel water te drinken? Maak dan een grote kan met fruitwater, je drinkt dan voldoende en het water heeft een lekker smaakje.

  • Gewichtstoename

Tijdens een zwangerschap is een gewichtstoename tussen 12 en 18 kilo normaal te noemen. Natuurlijk moet je niet op dieet gaan tijdens je zwangerschap, maar het werkt wel in je voordeel als je je gewicht in de gaten houdt.

  • Gezonde voeding

Als je geen dieet of allergieën hebt is het eten van veel vis, volkoren producten, vruchten, groenten en (gepasteuriseerde en homogeniseerde) melkproducten belangrijk. Probeer ook je inname van suiker, vet, zout, witte meel en rood vlees te beperken.

  • Sporten

Zwangere vrouwen die veel bewegen hebben minder kans op zwangerschapsstriemen. Wandelen en yoga oefeningen kunnen effectief zijn voor het verminderen van zwangerschapsstriemen. Meer over yoga oefeningen die bijzonder nuttig zijn tijdens je zwangerschap vind je in dit artikel.

  • Zachte huid

Een droge huid is bijzonder vatbaar voor scheuren. Gebruik daarom regelmatig lotion om dit te voorkomen. Crèmes met cacao- of sheaboter zijn hierin het meest effectief. Amandelolie of specifieke zwangerschapsolie helpen ook je huid gezond en elastisch te houden. Let op dat je vooral natuurlijke oliën en crèmes gebruikt zonder parfum, PEG’s, Paraffine en/of conserveringsmiddelen.

Zo is het maar

Ook als je, tenzij alle voorzorg, zwangerschapsstriemen krijgt dan worden ze na verloop van tijd vaak steeds minder zichtbaar. Het hoort helaas bij een zwangerschap en misschien geeft het je een beetje troost te weten dat tot 75% van moeders hetzelfde ervaren. Maar uiteindelijk is de kleine spruit ieder litteken waard, toch?

 

Terug

Onze praktijk

Hoofdvestiging
Verloskundigenpraktijk 'Catharina Schrader'
Birdaarderstraatweg 80C
9101 PK Dokkum
KVK: 01159386

Nevenlocatie Zwaagwesteinde
Gezondheidscentrum De Westereen
Badhuswei 1A
9271 VA De Westereen

T: 0519-296899
M: 06-51145849
F: 0519-223570
E: info@verloskundigen-dokkum.nl

Route & contact