Header-Baby-Vader.png

Onze praktijk

Hoofdvestiging
Verloskundigenpraktijk 'Catharina Schrader'
Birdaarderstraatweg 80C
9101 PK Dokkum
KVK: 01159386

Nevenlocatie Zwaagwesteinde
Gezondheidscentrum De Westereen
Badhuswei 1A
9271 VA De Westereen

T: 0519-296899
M: 06-51145849
F: 0519-223570
E: info@verloskundigen-dokkum.nl

Route & contact

Leefstijladviezen

Als je graag zwanger wilt worden, is het raadzaam zo gezond mogelijk te leven. Op die manier is je lichaam in een goede conditie op het moment dat de zwangerschap ontstaat.

Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de 5 regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum:

  1. Eet gevarieerd.
  2. Eet niet te veel en beweeg.
  3. Gebruik minder verzadigd vet.
  4. Eet volop groente, fruit en brood.
  5. Ga veilig met voedsel om.

De 5 vakken geven aan hoe je variatie aanbrengt. Gebruik daarbij de aanbevolen hoeveelheden als richtlijn.

Verschillende voedingsstoffen
Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. Eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf zorgt voor een gezonde basis. Dat betekent: een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente, fruit en twee keer per week vis. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.
Daarnaast zijn er een aantal belangrijke leefstijladviezen:

  • Het is raadzaam al voor de zwangerschap dagelijks foliumzuur te slikken. Hiermee verklein je de kans op een open ruggetje bij je kindje. De aanbevolen hoeveelheid is 0.5 mg per dag. Je kunt ook een vitaminepreparaat voor zwangere vrouwen kopen. Daar zit standaard foliumzuur in. Vitamines en dergelijke kun je bij de apotheek of drogist kopen.
  • Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, is het verstandig om te stoppen met roken. Dit geldt ook voor je partner. Roken heeft negatieve effecten op de vruchtbaarheid, maar ook tijdens de zwangerschap kan het voor complicaties zorgen. Stop dus op tijd!
  • Vermijd het gebruik van alcohol. Uit onderzoek is gebleken dat geen enkele hoeveelheid alcohol veilig is voor of tijdens de zwangerschap. Het vermijden van alcohol vergroot de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kindje.
  • Eet geen rauw vlees, zoals filet americain. Vlees moet goed doorgebakken zijn. In rauw vlees kan een parasiet voorkomen (toxoplasmose) waar een eventuele zwangerschap schade van kan ondervinden.
  • Als je in de tuin gaat werken of je wilt de kattenbak verschonen, is het verstandig om handschoenen aan te trekken. In kattenontlasting kan namelijk dezelfde parasiet zitten als in rauw vlees.
  • Drink geen rauwe melk en eet geen kaas die van rauwe melk is gemaakt. Op de verpakking van een rauwe melkse kaas staat over het algemeen: ‘au lait cru’. In de supermarkt zijn de meeste kaassoorten van gepasteuriseerde melk gemaakt, maar let wel even op het etiket!
  • Eet niet teveel lever en leverproducten. In deze producten zit een grote hoeveelheid vitamine A wat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor je baby.
  • Eet geen rauwe of voorverpakte vis vanwege de kans op besmetting met de listeriabacterie. Deze bacterie kan ook voor problemen zorgen. Eet het liefst verse, gebakken vis.
  • Groentes en fruit goed wassen.