Header-Slapende Baby Dons.jpg

Sporten tijdens de zwangerschap

Is er een kleintje onderweg? Dan breekt er een spannende tijd aan; een tijd waarin je lichaam het soms wat zwaarder te verduren heeft en het belangrijk is om eens kritisch naar je sportgewoonten te kijken. Met een dikke buik laat je het waarschijnlijk wel uit je hoofd om te gaan schaatsen of kickboksen, maar ook in het eerste trimester kun je de lat beter wat lager leggen wanneer je lichaam daarom vraagt. Nieuwsgierig naar de do’s en don’ts? In deze blog vertellen we je alles over sporten tijdens de zwangerschap.

Do’s
Pak de fiets, wandel in het bos of neem een verfrissende duik: zorg dat je 30 minuten per dag lekker actief bezig bent. Let op de signalen die je lichaam je geeft. Wordt je duizelig, kortademig of krijg je last van (hoofd- of buik)pijn, doe dan wat rustiger aan en beperk je tot een minder intensief niveau. Deed je voor je zwangerschap nog niets aan sport? Overleg dan even met je verloskundige of huisarts, en bepaal samen op welk niveau je het beste kunt beginnen. Wat je ook doet: gooi een flesje water in je tas, drink er voldoende uit, en draag een stevige sportbeha bij de wat zwaardere sporten.

Don’ts
Over het algemeen geldt dat je jezelf beter niet volledig kunt uitputten. Dat betekent niet dat je jouw aerobicslesje hoeft over te slaan, maar dat je er wel goed aan doet om naar je lichaam te luisteren en een te hoge hartslag of lichaamstemperatuur te voorkomen. Overigens is het verstandig om de rechte buikspieroefeningen te laten voor wat het is en je te focussen op de schuine buikspieren. Deze rechte buikspieroefeningen doen tijdens de zwangerschap namelijk weinig goeds voor je buikwand. Ze kunnen hem zelfs blijvend verslappen.
Ook duiken wordt sterk afgeraden, aangezien de druk onder water negatieve gevolgen voor je kindje heeft. Ben je een fanatieke hockeyster, basketballster of doe je aan een andere sport waarbij je het risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen of te vallen? Stop hier dan op tijd mee en zoek naar een leuk alternatief. Twijfel je over hoe lang je nog kunt doorgaan? Bespreek dit dan met je verloskundige.

Zwangerschapscursussen
Wil je jouw lichaam graag wat extra aandacht geven tijdens de zwangerschap? Dan is een zwangerschapscursus een uitkomst. Van zwangerschapspilates of yoga tot zwemmen en zwangerschapsfitness: er bestaat voor elk wat wils. Het grote voordeel van dit soort cursussen is dat je je lichaam alvast voorbereidt op de geboorte. Een goede conditie helpt je namelijk bij je bevalling en maakt het herstel ook een stukje makkelijker. Tegelijkertijd kun je met de juiste oefeningen zwangerschapskwaaltjes zoals rugpijn en gezwollen enkels verlichten. Alvast even oriënteren? Bekijk dan de verschillende cursussen die in de omgeving van Dokkum worden georganiseerd.

Terug

Onze praktijk

Hoofdvestiging
Verloskundigenpraktijk 'Catharina Schrader'
Birdaarderstraatweg 80C
9101 PK Dokkum
KVK: 01159386

Nevenlocatie Zwaagwesteinde
Gezondheidscentrum De Westereen
Badhuswei 1A
9271 VA De Westereen

T: 0519-296899
M: 06-51145849
F: 0519-223570
E: info@verloskundigen-dokkum.nl

Route & contact